Logo

ПЕДАГОГІЧНИЙ ЧАСОПИС ЛЬВІВЩИНИ

Logo2
search_left


«Українські імпресії. Лист третій» - Боюкага Мікаіллі, редактор газети «Освіта і час»

Опубліковано: Неділя, 19 листопада 

min
max

Верховинський ліцей був створений на базі дитячого садка «Сонечко» рішенням районної ради від 06.09.1999 року. Створення ліцею мало на меті збільшити інтерес до освіти і підвищити якість навчально-виховної роботи в районі. Ось уже тринадцять років ліцеєм керує педагог з 28-річним педагогічним стажем, професіонал високого рівня, педагог музичного мистецтва, старший викладач Остафійчук Надія Василівна. Заступник директора ліцею з навчально-виховної роботи, один із старших викладачів ліцею – Іванійчук Валентина Василівна, яка має майже 30 років педагогічного досвіду. За фахом Валентина Василівна – викладач зарубіжної літератури.

Ми відвідали школу на запрошення директора. Ліцей, у якому мені довелося побувати разом з начальником управління дошкільної, загальної середньої, професійної освіти, соціальної роботи, координації діяльності вищих навчальних закладів департаменту освіти та науки Львівської облдержадміністрації Світланою Книшик і керівником «Освітнього порталу Львівщини» Ольгою Парчевською, уособлює українську освіту і гідно, на мою думку, називається її взірцем. Попри пору літніх канікул і відпусток більшість вчителів були у школі. Маю надію, що це пов'язано з бажанням зустрітись з азербайджанським журналістом... З кожним із педагогів було цікаво поспілкуватись. Колектив ліцею вважає, що освіта в XXI столітті має сприяти всебічному розвитку учнів, а  метою цієї освіти є формування особистості, впевненої в собі, яка любить рідну країну, її традиції, вміє популяризувати її культурні цінності, яка вирішує проблеми творчо та здатна (в хорошому сенсі слова) змінювати свою долю і долю своєї Батьківщини.

Кредо, яким послуговується колектив ліцею у своїй роботі: «Кожна дитина талановита. Потрібно створити для неї можливість вільно і незалежно мислити, самостійно працювати, щоб виявити її здібності й таланти та спрямувати до успіху». А головна ідея діяльності педагогів цього ліцею – «Здібності даються людині для того, щоб вона могла розвивати їх і використовувати на благо людства». Викладачі дотримуються принципу «від творчого вчителя до творчого учня» і вважають, що саме цей принцип відіграє вирішальну роль у формуванні творчих особистостей.

Поряд із прогресивним підходом до навчання викладачів Верховинського ліцею, що є інноваційним навчальним закладом, використовуються в їх роботі і традиційні підходи до кожного учня. Їх мета – в єдності традиційності і прогресивності соціальних принципів і гуманізму виростити молодь, яка знає свою історію та шанує свої традиції і засади. Знайомство з ліцеєм і його педагогічним колективом дозволило мені дійти висновку, що умови, створені для продовження навчання і вибору подальшої освіти, відіграють важливу роль у визначенні учнями їх майбутнього життєвого шляху. Формування та розвиток інтелектуальних здібностей учнів створює сприятливий ґрунт для розвитку їх творчих задатків.

Педагогічний колектив ліцею успішно використовує наступні методи навчання: систематичність, послідовність, демократичність, взаєморозуміння між вчителями і учнями, можливість самовираження і творчого підходу до навчання, створення дружніх відносин між усіма класами, профільне навчання в 8-9 класах, створення умов для послідовного розвитку і самовдосконалення, збільшення наукових досліджень і творчих робіт у старших класах, забезпечення здорового суперництва. Звичайно ж, перераховане вище створює стимул в учнів для участі у змаганнях, творчих конкурсах, що відіграє важливу роль у формуванні особистості. Ліцей пишається досягненнями своїх учнів, зокрема цьогорічними: участь і здобуття Гран-прі у Всеукраїнському форумі «Обдаровані діти-2017», друге місце в обласному конкурсі «Різьба по дереву», перше місце в обласному конкурсі «Розпис на тканині» та завжди призові місця в районних конкурсах у різних номінаціях.

Зазначу, що в класах ліцею зазвичай невелика кількість учнів. Це дозволяє викладачам здійснювати індивідуальний підхід до кожного, виявляти їх потенціал, визначати їх знання та вміння, використовувати активні методи навчання. Учні ліцею регулярно розробляють власні проекти. Крім цього, у навчальному закладі акцент роблять на інтелектуально-емоційному розвитку учнів. Педагоги вважають, що розвиток мислення з логічної та емоційної точок зору відіграє важливу роль у динамічному розвитку особистості. Як писав Вигодський: «Слід розвивати емоції, щоб інтелектуальне не перевищувало емоційне».

Директор ліцею Надія Остафійчук каже, що вони виховують своїх учнів у дусі поваги до загальнолюдських цінностей. Кожен із викладачів, що беруть участь в педагогічному процесі, керується концепцією цього навчального закладу, докладає зусиль для розвитку творчого мислення своїх учнів. Загалом викладачів цього ліцею відрізняє любов до своєї професії і до своїх учнів, адже усі педагоги – висококваліфіковані  працівники, і тому тут і мови не може бути про авторитарне ставлення до учнів. Навпаки, тут культивується повага до прав учнів, їх особистої думки, що говорить про високі моральні якості педагогічного колективу. Подібні взаємини між учнями і викладачами створюють в ліцеї неперевершену атмосферу, що сприяє творчій активізації учнів. Верховинський ліцей готує громадян, які мають у подальшому знайти гідне місце в суспільстві, і тим самим виконує покладену на прогресивний навчальний заклад високу місію.

Ліцей має свій гімн і герб. Концепція герба вельми цікава: сонце символізує щасливі роки дитинства, розкрита книга – знання; чорнильниця і перо – рідну мову; грона калини уособлюють єдність всіх українців, колосся пшениці – благоденство, гори – етнічну самобутність і свободу. Надія Остафійчук каже, що перед ліцеєм стоїть завдання виростити гідних членів суспільства, які люблять Україну, усвідомлюють, що вони є частиною європейської цивілізації, ведуть здоровий спосіб життя, вміють захистити свою Батьківщину, боротися за неї, підтримуючи ідеї Майдану і прославляючи подвиги воїнів АТО, шанують свою родину і батьків, вивчають науку, сучасні технології тощо ‒ тобто створити всі умови для гармонійного розвитку особистості.

Надія Остафійчук зазначає, що в ліцей учні приймаються на основі конкурсу, після тестового іспиту та співбесіди. Усі вчителі мають прогресивний досвід роботи. Тут традиційно функціонують науково-методична рада, «Школа молодого педагога», методичні комісії з різних напрямів. В кінці кожного навчального року молоді викладачі демонструють свою роботу проведенням відкритих семінарів, уроків. Більшість вчителів у процесі навчання використовують інноваційні прийоми і методи, що, без сумніву, плідно відбивається на успішності учнів і їх формуванні як громадян.

Цікава особливість українських шкіл у районах і селищах, де мені довелося побувати – наявність музеїв. Верховинський ліцей також може похвалитися колоритним музеєм. Педагогічний колектив, учні та батьки створили багату експозицію, яка відображає історію рідного краю, країни і школи. Музей – улюблене місце, учнів та гордість школи.

Також привернув мою увагу кабінет «Технологій», створений для трудового виховання. «Залучення учнів до праці – одна з найважливіших цілей, що стоять перед ліцеєм, – зазначає Надія Остафійчук. – Якщо не буде працьовитості і старанності, то не буде волі до життя і тяги до наук. В основі великого успіху завжди лежить праця. Якщо цю думку не прищепити дитині з ранніх років, потім робити це буде пізно». І в музеї, і в кабінеті трудового виховання відчувається, що вони створені з великою любов'ю, що в них вклали душу безліч людей і сьогодні вони з гордістю демонструють плоди своєї праці.

(Далі буде...)

 

Боюкага Мікаіллі

Верховина

Івано-Франківський район

Україна

Немає коментарів


Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання